امروز شنبه 5 اسفند 1396 - Sat 02 24 2018

آخرین زمان بروزرسانی FTM_DATE_FORMAT_LASTUPDATE

مکوند به چه معناست؟

  • مشاهده در قالب پی دی اف

 

مکوند به چه معناست؟           بیژن نیکوبخش(روستای پر بیکس)

درجلد چهارم فرهنگ مُعين در ستون «م» کلمه مَک«mak» به زوبين «ژوبين» دوسر تيز کوتاه معني شده که از زمان اشکانيان وارد ادوات و جنگ افزار هاي ارتش ايران گرديد. و براي اولين بار «سورنا» سردار اشکاني آن را در نبرد بر عليه کراسوس و فلانژ هاي رومي به کار برد.
در فرهنگ دهخدا صفحه 21386 به تمام فرهنگهاي موجود مراجعه و در مورد کلمه مَکmak اين چنين مي نويسد {مطرد} و آن نيزه کوتاه است که بدان صيد کنند(فرهنگ السامي في اسامي) به معني زوبين است و آن نيزه اي باشد کوچک که عربان مطرد خوانند("برهان قاطع) زوبين (فرهنگ رشيدي) زوبين که حــربه اي است بــراي جنــگ که عــربان مطرد گويند (" آنند راج) زوبين و نــيزه اي کــوچک است(" ناظم الاطبا) زوبين را گويند (فرهنگ جهانگيري).  
نور الدين ابن عبدالرحمان جامي (شاعر متولد خرگرد جام خراسان ولادت817 وفات 898)در يکي از اشعارش مَک را به کار برد.  بادا خليده چشم شوخت به زخم خار     وآن گاه سفته سينه به نوک مَک
و، واژه وند پسوندي است به معني (دارندگي) لذا معني  مَک وند (مکوند)  به معناي دارنده زوبين يا خداوند زوبين است . 
بارها از زبان بعضي افراد و يا در وبلاگ بعضي همتباران با اين پرسش مواجه گشته ام  که آيا اين موضوع که مي گويند طايفه مکوند از مکه به ايران آمده صحت دارد ؟؟  و وقتي بنده مي پرسيدم شما نشانه ای از غير ايراني بودن اين طايفه ديده ايد ؟ پاسخي جز سکوت نمي يافتم . به جز يکي دو مورد که گفته مي شد: شايد نام طايفه مکوند از اين رو مکوند است  که نشان دهنده موطن آنان يعني مکه مي باشد. در حالي که همان گونه که در بالا توضيح داده شد مَک يک کلمه کاملا فارسي است و ......
طبق مطالعات انجام شده درتاريخ و گذشته اين طايفه و همچنين مراجعه به اسناد و مدارک معتبرِ موجود، و بررسي دقيق و موشکافانه  فرهنگ، باورها، آئين و زبان آنان، هرگز نشانه اي از غير ايراني بودن نژاد اين طايفه به دست نيامد. در گويشي که مردمانان مکوند بدان تکلم مي کنند حتي يک واژه عربي وجود ندارد. و زبانشان همان زبان بختياري اصيلي است که سرشار است از کلمات زبان پهلوي قديم . و اين موضوع خود يک نشان بارز و برجسته از بي اساس بودن اين مدعا است .
ظاهرا اين مسئله بـــراي اوليـــن بار در سال 1921 در انجمن جغرافياي سلطنـــتي انگليــس توسط شخصي بنام سر آرنولد ويلسـون«sir Arnold Wilson» مطرح گرديد.  وي ادعا کرد مکوندي ها از قبايل عرب يمني بوده که بعد از فتح يمن توسط انوشيروان ساساني به ايران کوچانيده شده اند. اين ادعا متکي به هيچ نوع  سند ومدرکي نبود و لذا بلافاصله، از طرف انجمن جغرافياي سلطنتي بريتانيا رد و مورد پذيرش قرار نگرفت.


نظرات  

 
0 #45 Arya 14 دی 1396 ساعت 05:24
Az mamasani va az tayefe javid hastam.. javid az bazmandegane garde javidan hast va mamasani ha dar shahre bozorge lidomaye hakhamenshi zendegi mikardand ke emrooze sar sotoonhaye in shahre ba shokooh ra az zire khak biroon avardeand amma hazine zyadi mitalabad...lidoma yeki az shahr haye bozorge hakhamenshi beine takhte jamshid va shush boode...dar javid koohi hast be name ghale sefid ke zendane sohrab rooye an gharar dare va paye haman kooh roostaye dashte razm hast mahale razme rostamo sohrab...tayefe bozorgi ham be name rostam dar mamasani hast...dar tayefe behkish(bakesh) mamasani kiani ha hastan va bazmandegane kianian ke marboot be dorane hakhamenshian hast....shahname khani dar ile mamasani be vizge darmiane javidiha yek sabke khassi dare...jangavarane javidi dar tarikhe ilate lor shohre boodand...be neveshteye movarekhin tayefe javid mamasani az asil tarin va najib tarin tavayefe ghome lor hast hatta lori ro be soorati bastani tar sohbat mikonand...
نقل قول
 
 
0 #44 مک. 12 آذر 1395 ساعت 04:20
خخخخ این امیریا پرچم پرچم میکنن . کتاب اقای ارمین راجب پرچمتون زیبا قید کرده
نقل قول
 
 
0 #43 شهدا زنده هستند یا ح 08 مهر 1395 ساعت 14:16
اقای داوودی دوست عزیز سلام خسته نباشید خدا قوت تیکه اخر مطلبی که درمورد یادواره شهدا پیرموسی زده اید بنده از اول تا اخر این برنامه بودم ولی از روز اول تا خود دو ساعت مانده به شروع یادواره نه دهیار و نه شورا هیچ کمک مالی که بماند و هیچ کمک دیگری نکرده اند و خیلی ها در خود روستا شاهد این بودند و بخاطر اینکه فامیل هستن نمیتونن حرف دلشون رو بزنن اما روستاهای دیگر همچون طلاور دهیارشون 500 هزارتومان کمک مالی کرد اما این اعضا حتی یه خسته نباشید به این چند نفر که بانی این کار بودند نکرده اند که واجب هم نبود بکنن ولی بنده همچون که علاقه خاصی به شما دارم خواهشا کسانی که کمک چه مالی چه جسمی نمیکنن تازه تخریب هم میکنن رو خواهشا اسمی یا تشکری از انها نکنید شما خودتون بهترمیدونید باید اینجور چیزا رو گفت که دیگران بدونن که واقعا کاری نکرده اند باید گفت حرف حق رو التماس دعا........ ✌✌✌✌✌✌
نقل قول
 
 
0 #42 فرهاد مکوندی 22 شهریور 1395 ساعت 21:06
خواهشن طایفه بزرگ بختیاری رو باعربها مقایسه نکنید
نقل قول
 
 
+1 #41 علی 16 آبان 1394 ساعت 13:57
ممسنی بزرگ ایلی پارس تبار و ایرانی بود که در گذشته از قدرتش کم شد ایلات بویری و مردی و تیرمردانی و کائد و خیلی های دیگه از طوایف دیگه که در این نظر نمیگنجه جزئی از ممسنی ها بودن اول ممسنی طایفه ای داره بنام جاوید که جاویدها همان سربازان گارد خشایار شاه بودن همینطور واژه بویر یعنی کماندار و کمانگیر و کمان ساز و کسی که مهارت تیراندازی اون خوب هست مکوندها هم جزیی از ممسنی ها بودن خود کلمه مک یعنی نیزه و نیزه دار و وند یعنی فرزند میشه فرزند نیزه بنظرتون چه ارتباطی بین طایفه جاویدهای ممسنی و بویر ها و مکوندها وجود داره بنظر من اینها همه پارس بوده اند
نقل قول
 
 
+1 #40 مکوند تبار 22 تیر 1394 ساعت 07:19
با سلام به همه عزیزانی که در خصوص طایفه مکوند اظهار نظر نموده اند . همانگونه که در برخی کتب واظهار نظر بعضی افراد محقق وپژوهشهای انجام شده سه نظریه تا کنون درمورد طایفه مکوند مطرح شده است 1_ مکوندی ها ازشام وسوریه آمدند وعرب میباشند این نظربطور کلی براساس حدس وگمان بعضی از محققین بوده وهیچگونه سندیتی ندارد زیرا فرهنگ ،زبان ،وگویش ،خصلت ها،رفتار های اجتمایی ،آداب مرسوم دراین طایفه ،نحوه بر گذاری شادیها ونوع شیون وعزاداری ،سیستم اسکلت وچهره ورنگ پوسـت..... این ها همه فاکتور های مهمی هستند که این طایفه را از عرب بودن متمایز می نماید که این مطلب را مورخ ومحقق نامدار تاریخ پرافتخار بختیاری جناب کاید مهراب امیری همتبار بزرگوارمورد نقد قرار داده واین نظریه را مطرودوبی اساس ذکر فرمودند
نقل قول
 
 
0 #39 Rad 26 آذر 1392 ساعت 12:12
سلام دوستان
بیشتر گفته دوستان اشتباه و اعتبار تاریخی ندارد . مردم کوهستان زاگرس را هلتمتی یا عیلامی میگفتند قبل از ورود آریایی ها ، عیلامیان شاهانشاهی های بزرگی داشتند ، پس از نابود شاهنشاهی عیلامی و به قدرت رسیدن شاهانشاهی ماد و پارس این مردم به مرور به چندین طایفه ، دسته ، گروه ، بخش ، تقسیم شدن که امروزه با ما آنهای بختیاری و ... می شناسیم . با ورود مردم پارس به منطقه هلتمتی یا همان عیلام گویش مردم به زبان پارسی میانه که امروزه بیشتر مردم این از واژه های اصیل پارسی استفاده می کنند. و اما مکوندی از تیره جانکی گرمسیر و بختیاری چهارلنگ می باشند. لطفا دوستان عزیز هرچیزی که در اینترنت میخوانید را باور نکنید
نقل قول
 
 
0 #38 Rad 26 آذر 1392 ساعت 12:12
سلام دوستان
بیشتر گفته دوستان اشتباه و اعتبار تاریخی ندارد . مردم کوهستان زاگرس را هلتمتی یا عیلامی میگفتند قبل از ورود آریایی ها ، عیلامیان شاهانشاهی های بزرگی داشتند ، پس از نابود شاهنشاهی عیلامی و به قدرت رسیدن شاهانشاهی ماد و پارس این مردم به مرور به چندین طایفه ، دسته ، گروه ، بخش ، تقسیم شدن که امروزه با ما آنهای بختیاری و ... می شناسیم . با ورود مردم پارس به منطقه هلتمتی یا همان عیلام گویش مردم به زبان پارسی میانه که امروزه بیشتر مردم این از واژه های اصیل پارسی استفاده می کنند. و اما مکوندی از تیره جانکی گرمسیر و بختیاری چهارلنگ می باشند. لطفا دوستان عزیز هرچیزی که در اینترنت میخوانید را باور نکنید
نقل قول
 
 
0 #37 behrooz ahaamiri 02 آبان 1392 ساعت 15:28
faramosh nakonid ma jaroia parchamo ba shaname khoni va jang negah dashtim


kharab she in ...
نقل قول
 
 
0 #36 behrooz ahaamiri 02 آبان 1392 ساعت 15:21
Ba salam be hame parcham darane farhange irani

mohem nist ke began az koja omadim mohem ine ke ke mikhaym bashim
نقل قول
 
محل کنونی شما